Tworzymy przestrzeń
dla całej rodziny

Z myślą o rodzinie – wspieramy, rozumiemy, towarzyszymy
Sięgnij po pomoc

Dzieci

Psychoterapia i terapia psychologiczna dzieci (3–12 lat) – most między światem dziecka i rodziców

Psycholog dziecięcy wspiera i rozumie świat dziecka poprzez:

  • Wejście w jego język – zabawę, symboliczną ekspresję (klocki, figurki, materiały plastyczne, gry), które pozwalają dziecku wyrazić emocje i wewnętrzne treści
  • Spotkania raz w tygodniu, trwające 50 minut
  • Wsparcie rodziców – poprzez systematyczne spotkania/rozmowy, które pozwalają im lepiej zrozumieć postrzeganie świata dziecka, jego emocjonalny rozwój i mechanizmy regulacji – to umożliwia im wspieranie go również w domu

Psychoterapia to pomost, który umożliwia dziecku zrozumienie emocji i relacji poza domem, a rodzicom pomaga wejść w jego świat, dostrzec potrzeby i towarzyszyć mu w rozwoju.

Zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych

Autorski, półroczny program wspierania dzieci i młodzieży w rozwijaniu kompetencji społecznych – od rozumienia emocji własnych i innych, przez umiejętność nawiązywania relacji, aż po radzenie sobie w konfliktach i grupie rówieśniczej.

Nasz program TUS to:

– małe, kameralne grupy – maksymalnie do 4 dzieci, co daje personalizację i atmosferę zaufania

– tworzony na miarę potrzeb uczestników – tematyka i ćwiczenia dopasowywane w zależności od poziomu rozwoju i wyzwań grupy

– zajęcia, które odbywają się raz w tygodniu, trwają 50 minut – optymalnie dla skupienia dzieci i młodzieży

– cykl trwający około 6 miesięcy, co daje przestrzeń na rozwój umiejętności i obserwację postępów.

– program, który angażuje rodziców – odbywają się spotkanie integrujące, podczas których omawiamy obserwacje i sukcesy dziecka i przekazujemy wskazówki, jak kontynuować wspieranie umiejętności społecznych w domu .

Program obejmuje rozwijanie kompetencji społecznych: empatia, asertywność, umiejętność współdziałania.

Proponujemy indywidualne podejście – za sprawą małych grup, każde dziecko ma szansę wyrażać siebie i otrzymywać dokładne wsparcie oraz wzmocnienie relacji rodzinnych – dzięki współpracy terapeutycznej z rodzicami, efekt zajęć łatwiej jest przenieść do codzienności w domu.

Wszystkie informacje dotyczące zapisów, harmonogramu i kosztów znajdziesz w zakładce „Treningu Umiejętności Społecznych” na naszej stronie. Zapraszamy do zapoznania się!

Diagnostyka dzieci i młodzieży w kierunku ADHD

W Rodzinnej Przystani mamy możliwość przeprowadzenia diagnostyki psychologicznej w kierunku ADHD dla dzieci i młodzieży. 

Testy przeprowadzane są na podstawie kwestionariuszy Conners-3, pogłębionego wywiadu rozwojowego dziecka lub nastolatka, zebrania informacji o trudnościach dziecka, obserwacji dziecka podczas konsultacji psychologicznej.

Diagnoza obejmuje 3 spotkania konsultacyjne. Na pierwszym spotkaniu zebrany jest szczegółowy wywiad i określenie zakresu badania psychologicznego. Druga konsultacja to spotkanie psychologa z dzieckiem, w tym rozmowa, przeprowadzenie testów i obserwacja. Ostatnie spotkanie to już omówienie wyników badania psychologicznego i przedstawienie możliwości terapeutycznych dla dziecka lub nastolatka.

Młodzież

Konsultacje z lekarzem psychiatrą nastolatka od 16 roku życia

Zapraszamy do konsultacji lekarskich. Lekarz psychiatra przyjmuje nastolatków od 16 roku życia i osoby dorosłe.

Psychoterapia i terapia psychologiczna nastolatków (13–18 lat) – wspólna przestrzeń do odkrywania

Praca z młodzieżą polega na:

  • 50-minutowych, indywidualnych sesjach – co tydzień, oparte na rozmowie, ale również odwołujące się do symboliki – np. przez rysunki, metafory, opowiadanie sytuacji
  • Spotkania z rodzicami – angażują rodzinę jako system, by wzmacniać wzajemne zrozumienie, wyjaśniać, co jest aktualnym etapem rozwoju młodzieży i jak można ją wspierać jako rodzice i terapeuta .

Terapeuta staje się przewodnikiem: razem z nastolatkiem i jego rodzicami odkrywa, jak przejść z perspektywy siebie jako dziecka do relacji rówieśniczych i rodzinnych – z empatią, ewolucją refleksji i granic.

Zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych

Autorski, półroczny program wspierania dzieci i młodzieży w rozwijaniu kompetencji społecznych – od rozumienia emocji własnych i innych, przez umiejętność nawiązywania relacji, aż po radzenie sobie w konfliktach i grupie rówieśniczej.

Nasz program TUS to:

– małe, kameralne grupy – maksymalnie do 4 dzieci, co daje personalizację i atmosferę zaufania

– tworzony na miarę potrzeb uczestników – tematyka i ćwiczenia dopasowywane w zależności od poziomu rozwoju i wyzwań grupy

– zajęcia, które odbywają się raz w tygodniu, trwają 50 minut – optymalnie dla skupienia dzieci i młodzieży

– cykl trwający około 6 miesięcy, co daje przestrzeń na rozwój umiejętności i obserwację postępów.

– program, który angażuje rodziców – odbywają się spotkanie integrujące, podczas których omawiamy obserwacje i sukcesy dziecka i przekazujemy wskazówki, jak kontynuować wspieranie umiejętności społecznych w domu .

Program obejmuje rozwijanie kompetencji społecznych: empatia, asertywność, umiejętność współdziałania.

Proponujemy indywidualne podejście – za sprawą małych grup, każde dziecko ma szansę wyrażać siebie i otrzymywać dokładne wsparcie oraz wzmocnienie relacji rodzinnych – dzięki współpracy terapeutycznej z rodzicami, efekt zajęć łatwiej jest przenieść do codzienności w domu.

Wszystkie informacje dotyczące zapisów, harmonogramu i kosztów znajdziesz w zakładce „Trynku Umiejętności Społecznych” na naszej stronie. Zapraszamy do zapoznania się!

Diagnostyka dzieci i młodzieży w kierunku ADHD

W Rodzinnej Przystani mamy możliwość przeprowadzenia diagnostyki psychologicznej w kierunku ADHD dla dzieci i młodzieży. 

Testy przeprowadzane są na podstawie kwestionariuszy Conners-3, pogłębionego wywiadu rozwojowego dziecka lub nastolatka, zebrania informacji o trudnościach dziecka, obserwacji dziecka podczas konsultacji psychologicznej.

Diagnoza obejmuje 3 spotkania konsultacyjne. Na pierwszym spotkaniu zebrany jest szczegółowy wywiad i określenie zakresu badania psychologicznego. Druga konsultacja to spotkanie psychologa z dzieckiem, w tym rozmowa, przeprowadzenie testów i obserwacja. Ostatnie spotkanie to już omówienie wyników badania psychologicznego i przedstawienie możliwości terapeutycznych dla dziecka lub nastolatka.

Osoby dorosłe

Konsultacje i diagnostyka lekarza psychiatry

Konsultacja obejmuje wywiad kliniczny, ocenę stanu zdrowia i plan działania.

Psychoterapia i terapia psychologiczna osób dorosłych

Terapie prowadzone są przez psychologów i psychoterapeutów.

Spotkania odbywają się raz w tygodniu i trwają 50 minut.

Psychoterapia dla pary

W Rodzinnej Przystani prowadzone są terapie rodzinne.

Terapia par to forma psychoterapii, w której uczestniczą oboje partnerzy i terapeuta.

Skupia się na dynamice relacji, a nie indywidualnych problemach. Terapeuta obserwuje sposób komunikacji, emocji, intymności i zaufania między partnerami  .

Pomaga zidentyfikować wzorce komunikacji i zachowań, zrozumieć ich źródła i wprowadzić bardziej zdrowe sposoby porozumiewania się .

Przeznaczona dla par doświadczających problemów w komunikacji, utraty bliskości, kryzysów, zdrad czy trudności wychowawczych – pod warunkiem, że oboje partnerzy chcą nad tym pracować.

Terapia rodzinna (systemowa)

Terapia traktuje rodzinę jak całość, a problemy jednostki widzi jako odbicie zaburzeń w całym systemie rodzinnym.

Wszystkie osoby, u których problemy wpływają na rodzinę, uczestniczą w sesjach – terapeuta podkreśla wzajemne interakcje i komunikację.

Praca koncentruje się na strukturze i relacjach w rodzinie, ustaleniu jasnych zasad, odbudowie więzi, granic i przywróceniu równowagi (homeostazy).

Terapeuta pełni rolę katalizatora zmian – nie ocenia poszczególnych członków, lecz stymuluje system do lepszej komunikacji i wspólnego rozwiązywania trudności.

Konsultacje rodzicielskie

Cel pracy z rodzicami to:

• Wzmacnianie zrozumienia rozwoju emocjonalnego dziecka – terapeuta dzieli się obserwacjami i psychoedukacją, tłumacząc, co jest typowe dla danego wieku i jakie zachowania mogą być przejawem emocjonalnych potrzeb 

• Budowanie rodzicielskich kompetencji – pomagając rodzicom brać odpowiedzialność bez obwiniania się lub „stygmatyzowania”, wspiera zdrową i bezpieczną więź z dzieckiem 

• Modelowanie relacji – poprzez wspólne spotkania terapeutyczne rodzice widzą, jak działa komunikacja, refleksja i wzajemne zrozumienie, co mogą przenosić na kontakt z dzieckiem

Psycholog z rodzicami pełni rolę trenera i mostu – pomaga łączyć ich świat z emocjonalnym światem dziecka, aby cała rodzina mogła rozwijać się razem.

Warsztaty rodzicielskie

Cykliczne warsztaty mające na celu wsparcie kompetencji i umiejętności wychowawczych rodziców. Każdy warsztat obejmuje określone zagadnienia.

Warsztaty prowadzone są przez psychoterapeutów, psychologów i lekarza psychiatrę.

Wszystkie informacje dotyczące zapisów, harmonogramu i kosztów znajdziesz w zakładce „Warsztaty rodzicielskie” na naszej stronie. Zapraszamy do zapoznania się!

Często zadawane pytania

FAQ

Pierwsze spotkanie z psychologiem dziecięcym to ważny krok – zarówno dla rodziców, jak i dla dziecka. To naturalne, że mogą pojawić się pytania, niepewność, a czasem też emocje. Chcemy, aby ten moment był dla Państwa jak najbardziej spokojny i wspierający – dlatego przygotowaliśmy kilka informacji, które mogą pomóc w tym procesie.

Zastanówcie się, z czym przychodzicie

Warto wcześniej pomyśleć, co chcieliby Państwo przekazać psychologowi – jakie są trudności, które niepokoją, z czym dziecko mierzy się na co dzień, jak funkcjonuje w domu, w szkole, w relacjach. Dobrze jest zapisać sobie najważniejsze pytania i zagadnienia – tak, by nic istotnego nie umknęło w trakcie rozmowy.

Proszę pamiętać – to Państwo są specjalistami od swojego dziecka

Każda obserwacja i każdy niepokój są ważne. Nie trzeba obawiać się poruszania tematów trudnych czy wątpliwości – nawet jeśli wydają się Państwu “mało istotne”. Dla psychologa wszystko, co Państwo wnoszą, jest cenną informacją pomagającą zrozumieć sytuację dziecka i zaplanować najlepsze możliwe wsparcie.

Zbierzcie dokumentację dziecka

Jeśli dziecko ma już za sobą różne diagnozy, opinie psychologiczne, badania (np. neurologiczne, logopedyczne, dietetyczne), warto zabrać ze sobą te dokumenty. Wszystkie informacje – również o wcześniejszej hospitalizacji czy wsparciu psychiatrycznym – są dla psychologa ważnym źródłem wiedzy.

Czym jest konsultacja psychologiczna?

Konsultacja to proces – etap poznania i zebrania informacji, który pozwala zaplanować najbardziej adekwatną formę wsparcia. Spotkania konsultacyjne zwykle obejmują minimum trzy sesje:

  1. Pierwsze spotkanie – najczęściej odbywa się tylko z rodzicami, bez udziału dziecka. Jeśli dziecko ma 13 lat lub więcej, może uczestniczyć w spotkaniu razem z rodzicami. To czas na rozmowę o historii rozwoju dziecka, aktualnych trudnościach i oczekiwaniach wobec wsparcia.
  2. Drugie spotkanie – dedykowane jest dziecku. Psycholog poznaje je poprzez rozmowę, zabawę lub inne dostosowane do wieku formy kontaktu.
  3. Trzecie spotkanie – to spotkanie podsumowujące, w którym omawiamy wnioski i możliwe kierunki dalszego wsparcia. Czasem potrzebnych jest więcej spotkań – zwłaszcza jeśli sytuacja jest bardziej złożona.

Pamiętajcie – to proces wzajemnego poznania

Konsultacja to nie tylko moment, w którym psycholog poznaje dziecko i rodzinę – to również czas, w którym Państwo mogą poznać psychologa, zadać pytania, sprawdzić, czy to osoba, przy której czujecie się bezpiecznie i zrozumiani.

Jesteśmy tutaj, by wspólnie poszukać najlepszego wsparcia dla Państwa dziecka. Z uważnością, w swoim tempie i z poszanowaniem Waszych potrzeb.

Diagnoza ADHD to proces, który wymaga czasu, uważności i współpracy z rodzicami oraz nauczycielem dziecka. Obejmuje co najmniej trzy spotkania z psychologiem diagnostą i opiera się na wywiadzie, obserwacji, testach oraz analizie informacji z otoczenia dziecka.

  1. Spotkanie wstępne z rodzicami (konsultacja diagnostyczna)

Pierwsze spotkanie odbywa się bez udziału dziecka. Jego celem jest zebranie szerokiego wywiadu na temat:

  • zgłaszanych trudności i niepokojących zachowań,
  • funkcjonowania dziecka w domu, przedszkolu lub szkole,
  • przebiegu rozwoju dziecka (ciąża, poród, rozwój psychoruchowy),
  • relacji rodzinnych i ewentualnych stresujących wydarzeń,
  • wcześniejszych diagnoz i terapii (np. opinie PPP, diagnozy psychologiczne, psychiatryczne, terapia SI, logopedia),
  • dotychczasowego wsparcia ze strony specjalistów (psycholog, psychiatra, neurolog, terapeuci),
  • obciążeń rodzinnych – np. występowania w rodzinie trudności psychicznych, ADHD, spektrum autyzmu, depresji, zaburzeń lękowych czy chorób neurologicznych,
  • trudności zgłaszanych przez nauczycieli – w nauce, koncentracji, relacjach społecznych.

Spotkanie służy też temu, aby wspólnie ustalić, czy istnieją wskazania do dalszej diagnozy i jakie narzędzia będą najbardziej odpowiednie.

 

  1. Spotkanie z dzieckiem (obserwacja i testy psychologiczne)

Drugie spotkanie odbywa się z udziałem dziecka. W jego trakcie psycholog:

  • nawiązuje kontakt i przeprowadza wywiad w dostosowanej formie,
  • obserwuje sposób funkcjonowania dziecka w relacji,
  • ocenia poziom uwagi, impulsywność, aktywność ruchową, sposób reagowania na zadania,
  • przeprowadza testy psychologiczne, dobrane indywidualnie do wieku i trudności dziecka,
  • jeśli starczy czasu – dziecko może zakończyć spotkanie formą swobodnej zabawy, co pozwala na dodatkową obserwację zachowania.

To spotkanie pozwala lepiej zrozumieć, jak dziecko radzi sobie w sytuacji zadaniowej i w kontakcie z dorosłym.

 

  1. Kwestionariusze do wypełnienia przez rodziców i nauczyciela

W trakcie procesu diagnostycznego przekazywane są kwestionariusze (np. Conners 3):

  • każdy z rodziców wypełnia je osobno w domu,
  • oddzielny formularz wypełnia nauczyciel dziecka, oceniając zachowanie i trudności dziecka z ostatnich 4 tygodni.

Ważne zalecenia:

  • diagnozę najlepiej przeprowadzać w okresie względnej stabilności emocjonalnej dziecka,
  • wakacje, początek roku szkolnego lub sytuacje kryzysowe (np. rozwód, choroba) mogą zaburzać obraz funkcjonowania,
  • nauczyciel musi znać dziecko co najmniej miesiąc, by móc rzetelnie ocenić jego zachowanie.

 

  1. Spotkanie podsumowujące z rodzicami (omówienie wyników)

Trzecie spotkanie ma charakter podsumowujący. Uczestniczą w nim tylko rodzice. Psycholog:

  • omawia wyniki obserwacji, testów i kwestionariuszy,
  • przekazuje pisemną opinię psychologiczną,
  • przedstawia diagnozę funkcjonalną oraz zalecenia do dalszego postępowania,
  • odpowiada na pytania, rozwiewa wątpliwości, wspólnie z rodzicami zastanawia się nad formami dalszego wsparcia dla dziecka i rodziny.

 

  1. Rola psychiatry w procesie diagnozy ADHD

Opinia psychologiczna stanowi bardzo ważny element diagnostyki, ale nie jest diagnozą medyczną.

Aby dziecko otrzymało formalną diagnozę ADHD, należy umówić się na konsultację z:

  • psychiatrą dzieci i młodzieży, który zapoznaje się z opinią psychologiczną,
  • przeprowadza pogłębiony wywiad rozwojowy z rodzicami,
  • rozmawia z dzieckiem, analizuje trudności i decyduje o ostatecznym rozpoznaniu.

To psychiatra ma kompetencje do postawienia formalnej diagnozy i ewentualnego wdrożenia leczenia farmakologicznego.

 

  1. Koszty diagnozy ADHD

Proces diagnostyczny ADHD obejmuje:

  • trzy spotkania z psychologiem,
  • opracowanie wyników testów i obserwacji,
  • przygotowanie pisemnej opinii psychologicznej z zaleceniami,
  • w razie potrzeby – możliwość dodatkowych konsultacji.

Cennik obejmuje osobno:

  • spotkania konsultacyjne,
  • pakiet testów (kwestionariusze, obliczenia, interpretacja, opracowanie opinii).

Aby zapewnić sprawną organizację spotkań terapeutycznych, prosimy o przestrzeganie poniższych zasad:

• Płatność gotówką, kartą lub BLIKiem – możliwa najpóźniej w dniu spotkania (przed lub bezpośrednio po sesji terapeutycznej).

• Płatność online przelewem tradycyjnym – obowiązuje przedpłata, dokonana najpóźniej dzień przed planowaną terapią.

• Nowi pacjenci zapisani przez platformę ZnamyLekarz – obowiązuje system przedpłaty online, wymagany przez platformę w chwili rezerwacji terminu.

Zasady odwoływania wizyt

W trosce o sprawną organizację pracy oraz poszanowanie czasu specjalisty i innych pacjentów:

• Rezygnację z konsultacji psychologicznej lub terapii można zgłosić najpóźniej na 48 godzin przed umówionym terminem.

• W przypadku późniejszego odwołania lub nieobecności bez wcześniejszego uprzedzenia, zostanie wystawiona faktura z obowiązkiem zapłaty za zarezerwowaną wizytę.

Przestrzeń, w której spotykamy się z dziećmi, ma ogromne znaczenie. To właśnie od niej często zaczyna się poczucie bezpieczeństwa, zaufanie i pierwsze rozmowy. Dlatego stworzyliśmy sale, które są nie tylko profesjonalnie przygotowane, ale przede wszystkim przytulne, kolorowe i ciekawe dla dzieci – takie, w których po prostu dobrze być.

W naszym gabinecie znajdują się dwie sale przeznaczone do pracy z dziećmi – każda inna, każda wyjątkowa, zaprojektowana z myślą o rozwoju, swobodzie i emocjach najmłodszych.

Sala Żółta to ciepła, pełna słońca przestrzeń zapraszająca do zabawy i relaksu. Znajduje się w niej:

  • duża miękka mata,
  • kolorowe pufy,
  • domek do zabawy,
  • mnóstwo zabawek dostosowanych do wieku dzieci – od maluchów po starsze przedszkolaki,
  • gry terapeutyczne i edukacyjne,
  • podwieszany kokon – idealny do wyciszenia, relaksacji i odpoczynku w bezpiecznej przestrzeni.

To sala, w której dzieci mogą swobodnie się poruszać, eksplorować przestrzeń, ale też poczuć się “u siebie” – usiąść z terapeutą, porozmawiać, pobawić się w sposób naturalny i wspierający.

Sala Zielona ma bardziej nowoczesny, ale równie przyjazny charakter. To przestrzeń, która daje dzieciom i nastolatkom wiele możliwości kreatywnego działania:

  • tipi i domek dla lalek,
  • pufy i wygodne miejsca do siedzenia,
  • bogaty wybór gier i książek,
  • zabawki do odgrywania ról i scenek,
  • pomoce terapeutyczne i sensoryczne.

To miejsce, w którym można się skupić, odpocząć, wejść w świat wyobraźni, ale też prowadzić rozmowy – ważne, spokojne, w bezpiecznym otoczeniu.

Obie sale służą nie tylko do zabawy, ale i do prowadzenia konsultacji psychologicznych, terapii oraz obserwacji dziecka. Pracujemy tak, by każda forma kontaktu – czy to rozmowa, zabawa, czy wspólne rysowanie – wspierała rozwój emocjonalny, dawała dzieciom przestrzeń do wyrażania siebie i budowania relacji z terapeutą.

Zależało nam na tym, by każde dziecko – niezależnie od wieku i nastroju – mogło poczuć się u nas dobrze i bezpiecznie już od pierwszych chwil. Bo właśnie w takiej atmosferze rodzi się zaufanie, a z nim – gotowość do wspólnej drogi.

Tworzymy to miejsce z sercem, wiedzą i uważnością – zapraszamy do nas!

Zobacz więcej

Daj nam znać w czym możemy Ci pomóc!

Kogo dotyczy zgłoszenie?
Jakiej formy pomocy Państwo szukają?
Dzięki nim będziemy mogli się z Państwem skontaktować:
Dziękujemy za zaufanie i ciepło pozdrawiamy – Zespół Rodzinnej Przystani

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.