Tworzymy przestrzeń
dla całej rodziny

Z myślą o rodzinie – wspieramy, rozumiemy, towarzyszymy
Sięgnij po pomoc

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

obowiązujące w Gabinetach Psychologicznych ,,Rodzinna Przystań”

– wersja skrócona

Gabinety Psychologiczne ,,Rodzinna Przystań” realizują swoje wszelkie działania i czynności uwzględniając Wasze bezpieczeństwo i szeroko pojęte dobro. Nasi pracownicy i terapeuci zobowiązani są traktować Was z równo, z uważnością i z szacunkiem. Naszym celem jest to, abyście czuli się u nas i z nami swobodnie i komfortowo – nie tolerujemy żadnych form przemocy, zwłaszcza przemocy wobec dzieci i młodzieży. Opracowaliśmy procedury, która pomogą nam Was chronić i troszczyć się o Was. W tym dokumencie chcemy przybliżyć Wam nasze założenia i pokazać Wam, że jeśli dzieje się Wam krzywda, to zawsze możecie się do nas zwrócić o pomoc. Jesteśmy dla Was!

Pamiętaj – to ważne!

Jeśli dzieje Ci się krzywda, widziałaś/wiedziałeś jak komuś innemu dzieje się krzywda, to zawsze możesz:

  1. zgłosić to nam,
  2. zgłosić to innej osobie, rodzicom, opiekunom prawnym,
  3. poszukać pomocy i wsparcia dzwoniąc pod specjalne linie pomocy dla dzieci i młodzieży:
  4. „Niebieska linia” – tel.: 800-12-00-02
  5. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży – tel.: 116 111
  6. Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka – tel.: 800-12-12-12
  7. Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji – tel.: 22 594 91 00
  8. Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna – tel.: 22 425 98 48
  9. dzwoniąc pod numer alarmowy – tel.: 112

Uwaga!

Pamiętaj, że przemoc może przyjąć różne formy, np.:

  1. przemoc słowną – jeśli ktoś Cię obraża, szykanuje, podważa słowami Twoją wartość,
  2. przemoc fizyczną – jeśli ktoś Cię bije, popycha, szturcha, wykorzystuje swoją przewagę fizyczną nad Tobą,
  3. przemoc psychiczną – jeśli ktoś Cię gnębi, podważa Twoją wartość, wyśmiewa się z Ciebie, plotkuje o Tobie,
  4. przemoc seksualną – jeśli ktoś zmusza Cię do czynności seksualnych, dotyka Cię w miejscach intymnych.

Co zrobimy, jeśli zgłosisz nam, że Tobie, Twojemu bliskiemu lub innej osobie dzieje się krzywda?

Przede wszystkim dołożymy wszelkich starań, aby pomóc. Jeśli zagrożenie jest bezpośrednie, to postaramy się temu zagrożeniu przeciwdziałać. Jeśli będzie to konieczne to powiadomimy odpowiednie służby (np. Policję), aby podjęły stosowne działania.

Często zadawane pytania

FAQ

Pierwsze spotkanie z psychologiem dziecięcym to ważny krok – zarówno dla rodziców, jak i dla dziecka. To naturalne, że mogą pojawić się pytania, niepewność, a czasem też emocje. Chcemy, aby ten moment był dla Państwa jak najbardziej spokojny i wspierający – dlatego przygotowaliśmy kilka informacji, które mogą pomóc w tym procesie.

Zastanówcie się, z czym przychodzicie

Warto wcześniej pomyśleć, co chcieliby Państwo przekazać psychologowi – jakie są trudności, które niepokoją, z czym dziecko mierzy się na co dzień, jak funkcjonuje w domu, w szkole, w relacjach. Dobrze jest zapisać sobie najważniejsze pytania i zagadnienia – tak, by nic istotnego nie umknęło w trakcie rozmowy.

Proszę pamiętać – to Państwo są specjalistami od swojego dziecka

Każda obserwacja i każdy niepokój są ważne. Nie trzeba obawiać się poruszania tematów trudnych czy wątpliwości – nawet jeśli wydają się Państwu “mało istotne”. Dla psychologa wszystko, co Państwo wnoszą, jest cenną informacją pomagającą zrozumieć sytuację dziecka i zaplanować najlepsze możliwe wsparcie.

Zbierzcie dokumentację dziecka

Jeśli dziecko ma już za sobą różne diagnozy, opinie psychologiczne, badania (np. neurologiczne, logopedyczne, dietetyczne), warto zabrać ze sobą te dokumenty. Wszystkie informacje – również o wcześniejszej hospitalizacji czy wsparciu psychiatrycznym – są dla psychologa ważnym źródłem wiedzy.

Czym jest konsultacja psychologiczna?

Konsultacja to proces – etap poznania i zebrania informacji, który pozwala zaplanować najbardziej adekwatną formę wsparcia. Spotkania konsultacyjne zwykle obejmują minimum trzy sesje:

  1. Pierwsze spotkanie – najczęściej odbywa się tylko z rodzicami, bez udziału dziecka. Jeśli dziecko ma 13 lat lub więcej, może uczestniczyć w spotkaniu razem z rodzicami. To czas na rozmowę o historii rozwoju dziecka, aktualnych trudnościach i oczekiwaniach wobec wsparcia.
  2. Drugie spotkanie – dedykowane jest dziecku. Psycholog poznaje je poprzez rozmowę, zabawę lub inne dostosowane do wieku formy kontaktu.
  3. Trzecie spotkanie – to spotkanie podsumowujące, w którym omawiamy wnioski i możliwe kierunki dalszego wsparcia. Czasem potrzebnych jest więcej spotkań – zwłaszcza jeśli sytuacja jest bardziej złożona.

Pamiętajcie – to proces wzajemnego poznania

Konsultacja to nie tylko moment, w którym psycholog poznaje dziecko i rodzinę – to również czas, w którym Państwo mogą poznać psychologa, zadać pytania, sprawdzić, czy to osoba, przy której czujecie się bezpiecznie i zrozumiani.

Jesteśmy tutaj, by wspólnie poszukać najlepszego wsparcia dla Państwa dziecka. Z uważnością, w swoim tempie i z poszanowaniem Waszych potrzeb.

Diagnoza ADHD to proces, który wymaga czasu, uważności i współpracy z rodzicami oraz nauczycielem dziecka. Obejmuje co najmniej trzy spotkania z psychologiem diagnostą i opiera się na wywiadzie, obserwacji, testach oraz analizie informacji z otoczenia dziecka.

  1. Spotkanie wstępne z rodzicami (konsultacja diagnostyczna)

Pierwsze spotkanie odbywa się bez udziału dziecka. Jego celem jest zebranie szerokiego wywiadu na temat:

  • zgłaszanych trudności i niepokojących zachowań,
  • funkcjonowania dziecka w domu, przedszkolu lub szkole,
  • przebiegu rozwoju dziecka (ciąża, poród, rozwój psychoruchowy),
  • relacji rodzinnych i ewentualnych stresujących wydarzeń,
  • wcześniejszych diagnoz i terapii (np. opinie PPP, diagnozy psychologiczne, psychiatryczne, terapia SI, logopedia),
  • dotychczasowego wsparcia ze strony specjalistów (psycholog, psychiatra, neurolog, terapeuci),
  • obciążeń rodzinnych – np. występowania w rodzinie trudności psychicznych, ADHD, spektrum autyzmu, depresji, zaburzeń lękowych czy chorób neurologicznych,
  • trudności zgłaszanych przez nauczycieli – w nauce, koncentracji, relacjach społecznych.

Spotkanie służy też temu, aby wspólnie ustalić, czy istnieją wskazania do dalszej diagnozy i jakie narzędzia będą najbardziej odpowiednie.

 

  1. Spotkanie z dzieckiem (obserwacja i testy psychologiczne)

Drugie spotkanie odbywa się z udziałem dziecka. W jego trakcie psycholog:

  • nawiązuje kontakt i przeprowadza wywiad w dostosowanej formie,
  • obserwuje sposób funkcjonowania dziecka w relacji,
  • ocenia poziom uwagi, impulsywność, aktywność ruchową, sposób reagowania na zadania,
  • przeprowadza testy psychologiczne, dobrane indywidualnie do wieku i trudności dziecka,
  • jeśli starczy czasu – dziecko może zakończyć spotkanie formą swobodnej zabawy, co pozwala na dodatkową obserwację zachowania.

To spotkanie pozwala lepiej zrozumieć, jak dziecko radzi sobie w sytuacji zadaniowej i w kontakcie z dorosłym.

 

  1. Kwestionariusze do wypełnienia przez rodziców i nauczyciela

W trakcie procesu diagnostycznego przekazywane są kwestionariusze (np. Conners 3):

  • każdy z rodziców wypełnia je osobno w domu,
  • oddzielny formularz wypełnia nauczyciel dziecka, oceniając zachowanie i trudności dziecka z ostatnich 4 tygodni.

Ważne zalecenia:

  • diagnozę najlepiej przeprowadzać w okresie względnej stabilności emocjonalnej dziecka,
  • wakacje, początek roku szkolnego lub sytuacje kryzysowe (np. rozwód, choroba) mogą zaburzać obraz funkcjonowania,
  • nauczyciel musi znać dziecko co najmniej miesiąc, by móc rzetelnie ocenić jego zachowanie.

 

  1. Spotkanie podsumowujące z rodzicami (omówienie wyników)

Trzecie spotkanie ma charakter podsumowujący. Uczestniczą w nim tylko rodzice. Psycholog:

  • omawia wyniki obserwacji, testów i kwestionariuszy,
  • przekazuje pisemną opinię psychologiczną,
  • przedstawia diagnozę funkcjonalną oraz zalecenia do dalszego postępowania,
  • odpowiada na pytania, rozwiewa wątpliwości, wspólnie z rodzicami zastanawia się nad formami dalszego wsparcia dla dziecka i rodziny.

 

  1. Rola psychiatry w procesie diagnozy ADHD

Opinia psychologiczna stanowi bardzo ważny element diagnostyki, ale nie jest diagnozą medyczną.

Aby dziecko otrzymało formalną diagnozę ADHD, należy umówić się na konsultację z:

  • psychiatrą dzieci i młodzieży, który zapoznaje się z opinią psychologiczną,
  • przeprowadza pogłębiony wywiad rozwojowy z rodzicami,
  • rozmawia z dzieckiem, analizuje trudności i decyduje o ostatecznym rozpoznaniu.

To psychiatra ma kompetencje do postawienia formalnej diagnozy i ewentualnego wdrożenia leczenia farmakologicznego.

 

  1. Koszty diagnozy ADHD

Proces diagnostyczny ADHD obejmuje:

  • trzy spotkania z psychologiem,
  • opracowanie wyników testów i obserwacji,
  • przygotowanie pisemnej opinii psychologicznej z zaleceniami,
  • w razie potrzeby – możliwość dodatkowych konsultacji.

Cennik obejmuje osobno:

  • spotkania konsultacyjne,
  • pakiet testów (kwestionariusze, obliczenia, interpretacja, opracowanie opinii).

Aby zapewnić sprawną organizację spotkań terapeutycznych, prosimy o przestrzeganie poniższych zasad:

• Płatność gotówką, kartą lub BLIKiem – możliwa najpóźniej w dniu spotkania (przed lub bezpośrednio po sesji terapeutycznej).

• Płatność online przelewem tradycyjnym – obowiązuje przedpłata, dokonana najpóźniej dzień przed planowaną terapią.

• Nowi pacjenci zapisani przez platformę ZnamyLekarz – obowiązuje system przedpłaty online, wymagany przez platformę w chwili rezerwacji terminu.

Zasady odwoływania wizyt

W trosce o sprawną organizację pracy oraz poszanowanie czasu specjalisty i innych pacjentów:

• Rezygnację z konsultacji psychologicznej lub terapii można zgłosić najpóźniej na 48 godzin przed umówionym terminem.

• W przypadku późniejszego odwołania lub nieobecności bez wcześniejszego uprzedzenia, zostanie wystawiona faktura z obowiązkiem zapłaty za zarezerwowaną wizytę.

Przestrzeń, w której spotykamy się z dziećmi, ma ogromne znaczenie. To właśnie od niej często zaczyna się poczucie bezpieczeństwa, zaufanie i pierwsze rozmowy. Dlatego stworzyliśmy sale, które są nie tylko profesjonalnie przygotowane, ale przede wszystkim przytulne, kolorowe i ciekawe dla dzieci – takie, w których po prostu dobrze być.

W naszym gabinecie znajdują się dwie sale przeznaczone do pracy z dziećmi – każda inna, każda wyjątkowa, zaprojektowana z myślą o rozwoju, swobodzie i emocjach najmłodszych.

Sala Żółta to ciepła, pełna słońca przestrzeń zapraszająca do zabawy i relaksu. Znajduje się w niej:

  • duża miękka mata,
  • kolorowe pufy,
  • domek do zabawy,
  • mnóstwo zabawek dostosowanych do wieku dzieci – od maluchów po starsze przedszkolaki,
  • gry terapeutyczne i edukacyjne,
  • podwieszany kokon – idealny do wyciszenia, relaksacji i odpoczynku w bezpiecznej przestrzeni.

To sala, w której dzieci mogą swobodnie się poruszać, eksplorować przestrzeń, ale też poczuć się “u siebie” – usiąść z terapeutą, porozmawiać, pobawić się w sposób naturalny i wspierający.

Sala Zielona ma bardziej nowoczesny, ale równie przyjazny charakter. To przestrzeń, która daje dzieciom i nastolatkom wiele możliwości kreatywnego działania:

  • tipi i domek dla lalek,
  • pufy i wygodne miejsca do siedzenia,
  • bogaty wybór gier i książek,
  • zabawki do odgrywania ról i scenek,
  • pomoce terapeutyczne i sensoryczne.

To miejsce, w którym można się skupić, odpocząć, wejść w świat wyobraźni, ale też prowadzić rozmowy – ważne, spokojne, w bezpiecznym otoczeniu.

Obie sale służą nie tylko do zabawy, ale i do prowadzenia konsultacji psychologicznych, terapii oraz obserwacji dziecka. Pracujemy tak, by każda forma kontaktu – czy to rozmowa, zabawa, czy wspólne rysowanie – wspierała rozwój emocjonalny, dawała dzieciom przestrzeń do wyrażania siebie i budowania relacji z terapeutą.

Zależało nam na tym, by każde dziecko – niezależnie od wieku i nastroju – mogło poczuć się u nas dobrze i bezpiecznie już od pierwszych chwil. Bo właśnie w takiej atmosferze rodzi się zaufanie, a z nim – gotowość do wspólnej drogi.

Tworzymy to miejsce z sercem, wiedzą i uważnością – zapraszamy do nas!

Zobacz więcej

Daj nam znać w czym możemy Ci pomóc!

Kogo dotyczy zgłoszenie?
Jakiej formy pomocy Państwo szukają?
Dzięki nim będziemy mogli się z Państwem skontaktować:
Dziękujemy za zaufanie i ciepło pozdrawiamy – Zespół Rodzinnej Przystani

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.